Wat ik deed om te herstellen

Herstellen van alcoholisme en stemmingsklachten specifiek, van een scheiding en van alles de afgelopen jaren.

Minka – Sorry (cover)

Rondjes lopen, heul veul

Ik heb tot doel, tot de dag van vandaag om 10.000 stappen op zijn minst, en 10KM als het een goede dag is te lopen.

Ontvrienden en hergroeperen

Ja, dit was wel een hele moeilijke stap maar een heleboel gebruiksmaatjes heb ik moet laten gaan. Dit waren an sich geen slechte mensen maar wel mensen waar ik als enige gemeenschappelijke eigenschap het gebruik van alcohol en drugs mee had. Die mensen heb ik allemaal subtiel of minder subtiel achter gelaten. Het herstel was echt onmogelijk goed verlopen als ik deze zogenaamde vrienden had willen houden. Zware keuzes geweest, maar uiteindelijk wel een goede.

Naar IxtaNoa

Hier kom ik onder de mensen en ontmoet ik lotgenoten.

Oriënteren op arbeid via TwoMorrow

Gekeken naar allerlei werk, van dozen schuiven tot computer werkzaamheden, om uiteindelijk bij ervaringsdeskundige uit te komen.

Leefstijl/Rehab via Solutions

Dit was een 6 weken durende fulltime training met 3 maanden nazorg

Broodje halen ipv biertje

In het begin weet je wel wat je niet meer moet doen, maar nog niet wat je dan wel moet doen. Een broodje in plaats van een drankje is een hele goede alternatieve coping. Want ik beloon mezelf toch via het mondje, alleen het is niet zo schadelijk. Daarbij valt het te combineren met het wandelen.

Elke dag boodschappen

Omdat ik op een zeker moment last had van angst paniek achtige toestanden en de meeting van de fellowship niet door gingen wegens COVID19, moest ik toch iets anders doen om onder de mensen te komen en daarvoor dus aangekleed en schoon te zijn. Elke dag een rondje door de supermarkt voldoet aan deze criteria. Al ging ik maar een pak sap halen.

Muziek luisteren / geruststelling

Muziek is altijd heel belangrijk voor mij geweest. Met muziek kom ik tot rust. Met muziek herinner ik zaken weer. Met muziek kan ik bepaalde zaken ook weer plaatsen. Ik heb zelfs ooit muziek meegenomen naar de psychologe bij GGNet, heb ik zelf een muziek uurtje ingeroosterd. Dat was goed.

Bellen met mijn stiefvader

Mijn stiefvader komt zeker op nummer 1 als het gaat om uren die hij gespendeerd heeft met naar mijn gezever te luisteren. Elke om de dag, belde ik zo’n 15 tot 20 minuten met hem en nam ik de ontwikkelingen door en hij liet me in mijn waarde en ratelen.

Andere mensen bellen (niet alleen als het moeilijk was)

Mede omdat ik mijn pa niet wou overbelasten en omdat ik toch een beetje contact moest blijven zoeken. In 2020 heb ik daartoe een nieuw mobiel abonnement van Vodafone met onbeperkt bellen aangeschaft. Beste keuze ooit. Ik heb momenteel facturen waar wel tot 30 uur bellen in de maand op staat. Dat is wel beter. En heel niet duur ook in combinatie met mijn Ziggo internet.

NA-meetings / Groepssessies

Dit vloeide voort uit het traject van Solutions. Het volgen van de meetings van Narcotics Anonymous. Ik heb er een jaartje op meegelift om te ontdekken dat het toch niet helemaal mijn meest favoriete activiteit was, maar ik heb het zeker wel tot mijn voordeel aangewend. Zo heb ik een heleboel nieuwe mensen leren kennen die ook werken aan herstel. En ik heb weer leren praten in groepen. Erg helend op zich al.

Lezen, heel veel

Ja, ik hou er van. Ik lees momenteel dagelijks het NRC, een paar vaste blogs, Twitter en nog wat losse bronnen die ik surfend tegenkom. Ook een paar boeken per jaar. Zo las ik in 2020 “De meeste mensen deugen” een positief boek dat ik kan aanbevelen.

Benoemen wat ik voel, denk

Key to succes hier, dit is toch wel het belangrijkst dagelijkse ding dat ik blijf doen, het benoemen wat goed en wat niet goed voelt, hoe het voelt en waarom ik denk dat dat zo is. Kortom reflecteren op mezelf in de wereld en mijn emoties kenbaar maken waar dat nodig is.

Samen koken / vers pakketten

Gedurende mijn 9 jaar durende huwelijk had ik het koken zo’n beetje afgeleerd dan wel gewoon verzaakt dus toen dit strandde at ik daarna alleen nog maar kant en klaar bakjes. De psychiater van Solutions vond het belangrijk dat ik dan toch tenminste 1x per week iets vers ging koken en begon te zemelen over naar de markt gaan en moeilijk lastig. Man ik was zo lam ik werd vaak al gestrest als ik zelf moest bedenken alleen al wat ik moest gaan koken. Hoewel het mij verder niet aan de vaardigheden ontbrak. Op een dag was ik bij mijn stiefvader op bezoek en moest er eten geregeld worden en hij liet mij kennismaken met de Verspakketten van de Albert Heijn. Dit is zo geniaal, dat ik het daarna ook opgepakt heb met mijn vriendin en vaker ben gaan doen. En verspakket bevat de groenten en het recept voor 4 bordjes eten, dus 2 dagen voor 2 personen, en het is met de instructies op de verpakking ook nog vrij eenvoudig klaar te maken. Mooi, dit voorziet in een behoefte, en inderdaad zelf gekookt voedsel smaakt wel beter dan de magnetron bakjes.

Geld per maand laten bijschrijven

Sinds de scheiding had ik beschermingsbewind aangevraagd, omdat ik bang was anders het overzicht over mijn financiën te verliezen. Dit is ooit wel eens gebeurd en niet voor herhaling vatbaar. Dus ik heb de stichting IVB mijn geld laten beheren uit vrije wil. En dit ging tot september 2020 met 70 euro per week op mijn pasje wat ik dan kon benutten voor boodschappen. Aangezien ik echter lekker aan het herstellen ben, is er nu van gemaakt dat ik 315 euro per Maand krijg op de pas, zodat ik alweer kan wennen aan zelf mijn geldzaken regelen. Dit gaat tot op heden prima.

E-smoken: Vapen ipv roken

Ruim 25 jaar heb ik aan de shag gezeten, en behoorlijk gerookt. Maar nu ben ik in mei 2020 overgestapt op de e-sigaret. En dat is niet alleen goedkoper maar ook beter voor mijn longen, kan ik voelen en vaststellen. Dus ik heb sinds mei 2020 geen shag meer gekocht. En damp nu alleen nog maar e-liquid via een vape apparaatje.

En last but not least…

Bloggen!

Zoals dit blog. Maar ook op twitter. Alles van me af schrijven. Zo creëer ik overzicht voor mezelf en heb ik tevens een uitlaatklep.

Categories: Autobiografisch

2 thoughts on “Wat ik deed om te herstellen

  1. Wat ben jij ontzettend goed bezig! Ben via Twitter op deze pagina gekomen, en ik ben erg onder de indruk van wat ik lees.

    1. Dankjewel. Ik moest even nadenken over een goede reactie. Want ik weet niet zo goed hoe te reageren op dit soort uitgesproken complimenten. Maar het gewoon ontvangen lijkt me wel het beste. Dus: Nogmaals dank!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.